Mange pasienter finner ro i bruk av hendene gjennom ulike former for håndarbeid. Dette kan brukes som en mentaliseringsøvelse og hjelpe til med å bevare fokus her og nå. Som avkobling, stressmestring, avledning eller rett å slett som underholdning er dette en fin aktivitet alene eller sammen med andre.

I Vitalis Helse Kragerø har vi ansatte med utstrakte kunnskaper i håndarbeid, som kan lære bort teknikker eller veilede underveis i arbeidet.

Lykke til!Eksperter sier at strikking og hekling kan ha fantastiske helsefordeler.(www.littlethings.com)
Å strikke og hekle har vært populært i mange år. Tidligere var det nødvendig for å lage klær, men nå er det mest en hobby som mennesker i alle aldre liker. Det er noe eget ved å lage noe helt fra bunnen av med egne hender!

Å strikke gir deg mer enn bare noen nye klesplagg, grytekluter eller tepper; eksperter sier at det også gir deg masse helsefordeler.

Fordel 1: Lavere puls og blodtrykk.

Du som strikker eller hekler selv vet sikkert hvor avslappende det er, men avslappingen er mer enn bare den deilige følelsen; det senker stresset i kroppen og du får lavere blodtrykk.

Fordel 2: Du holder fingrene dine i form.

Når du strikker eller hekler må du bevege fingrene dine raskt og presist. Denne øvelsen er fin for å holde fingerleddene myke og musklene i hendene dine får trening. Det hjelper også de med gikt å ikke stivne til i fingrene.

Fordel 3: Du blir bedre i hoderegning.

Tro det eller ei, men du kan bli vesentlig kjappere i hoderegning av å strikke på regelmessig basis. Selv om du slapper av, teller du, ganger, måler og lager mønstre, alt som er relatert til matematikk. Alle disse prosessene skjer som regel ubevisst, men effekten på hjernen din er den samme.

Fordel 4: Demper angst.

Om du sliter med angst kan du ha fordel av å strikke. Det lar hjernen din slappe av og fokusere på noe anne, og vonde tanker kan bli glemt.

Fordel 5: Det bedrer hukommelsen din.

Akkurat som med matematikk, så går strikking i stor grad ut på å huske visse regler. Du må huske hvilke farger som kommer når, hvor mange rader og masker du skal ha hvor og alt dette trener opp hukommelsen din.

Fordel 6: Det kan hjelpe mot smerter.

Ved å strikke eller hekle skifter hjernen fokus og personer med kroniske smerter finner dette beroligende. Det gjør dem mindre oppmerksomme på smerten og får dem til å tenke på noe annet. Dette hjelper ikke bare for fysisk smerte; personer med depresjon kan også ha samme fordelen av strikking.

Fordel 7: Du spiser mindre snacks.

Folk som strikker spiser sjeldnere snacks, for om hendene er opptatt med strikketøy er det ekstra tiltak å strekke seg etter godteskålen.

Fordel 8: Holder hjernen din frisk i årevis.

Studier viser at hos eldre mennesker har de som strikker mindre sannsynlighet for å utvikle aldersrelaterte hukommelsesproblemer. Studien viser at hjernen er i mye bedre form hos de mellom 70 og 90 år som strikker enn de som ikke strikker.

Fordel 9: Gir deg en følelse av at du gjør noe med mening.

Å ha et mål gir deg en følelse av at du gjør noe med mening. Hvor mange timer har du ikke sittet og sett på TV eller sittet foran PCen og kastet bort tid? Ved å strikke kan du lage gaver, gensre, skjerf, tepper, grytekluter og mye annet. Følelsen av å lage noe selv er noe de fleste finner tilfredsstillende.

Fordel 10: Det gir deg en selvtillitsboost.

Å jobbe med et prosjekt er tilfredsstillende – men å bli ferdig og nå et mål er enda bedre. Å sitte igjen med en fysisk gjenstand som du har laget selv gir en helt spesiell følelse.